Κεντρο Προστασιας Καταναλωτων Δυτικης Μακεδονιας

Σωκ. Μπλιούρα 2 – 50100 Κοζάνη

Τηλ. & Fax: 2461042282

E-mail: kepka@in.gr

Κυριακή, 27 Ιουνίου 2010

Βιομηχανία Τροφίμων – Καταναλωτές: 1-0

Οι Ευρωβουλευτές υπέκυψαν, στη πίεση της βιομηχανίας τροφίμων. Σχεδόν, 400 ευρωβουλευτές απέρριψαν τη διατροφική σήμανση των τροφίμων, με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη. Ανεξάρτητες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι καταναλωτές βρίσκουν τη σήμανση, με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη, ως την απλούστερη και πιο κατανοητή μέθοδο, για να κάνουν υγιεινές επιλογές τροφίμων.

Μια τέτοια έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ. απέδειξε ότι μόλις το 8,77% των καταναλωτών γνωρίζει τι είναι η Ημερήσια Συνιστώμενη Δόση, πάνω στην οποία η βιομηχανία επιμένει να βασίσει τη διατροφική σήμανση. Επίσης, η έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ. απέδειξε ότι τη σήμανση, με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη, την κατανοεί ποσοστό καταναλωτών μεγαλύτερο, κατά 20 μονάδες, από το ποσοστό των καταναλωτών, που κατανοούν τη σήμανση, με βάση την Η.Σ.Δ. Τέτοιες μελέτες έγιναν και από άλλες Ενώσεις Καταναλωτών, στην Ευρώπη, από οργανώσεις υγείας, ιατρικές οργανώσεις κ.λπ. Επίσης, η σήμανση του φωτεινού σηματοδότη εφαρμόζεται και από αρκετές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Παρόλα αυτά, οι Ευρωβουλευτές αποφάσισαν να απορρίψουν τη σήμανση αυτή και μάλιστα προχώρησαν παραπέρα. Δεν επιτρέπουν, στα κράτη – μέλη, να επιλέξουν, αν θα εφαρμόσουν ή θα διατηρήσουν τη σήμανση, με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη. Ευτυχώς, οι Ευρωβουλευτές ενέκριναν τη σήμανση των νανοϋλικών και την προώθηση της ρύθμισης των ισχυρισμών υγείας και διατροφής.

Η Διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών – BEUC, κ. Μονίκ Γκόγιενς, ανέφερε: «Παρότι παρουσιάστηκε ένας αρκετά μεγάλος αριθμός ανεξάρτητων ερευνών, που επιβεβαίωναν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών επιθυμούσε τη χρωματιστή σήμανση, οι Ευρωβουλευτές, «μυστηριωδώς», την καταψήφισαν. Άραγε, τι άλλο θέλουν οι νομοθέτες, για να ξεκινήσουν τη μάχη, για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας και για τη βελτίωση της δημόσιας υγείας; Πότε θα καταλάβουν ότι μέτρα πρέπει να ληφθούν σήμερα και όχι αύριο; Πάντως, αναμφίβολα, η ψηφοφορία, στο Ευρωκοινοβούλιο, στις 16 Ιουνίου 2010, ήταν ένα σημαντικότατο βήμα, προς τα πίσω».

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Επιχειρήσεων, η προσπάθεια της βιομηχανίας τροφίμων να δημιουργήσει συμμαχίες (lobby), ώστε να επηρεάσει την ψηφοφορία ήταν πρωτοφανής, για τα δεδομένα των Βρυξελλών. Οι άνθρωποι της βιομηχανίας, που ασχολούνται με το lobbying, βομβάρδισαν τους Ευρωβουλευτές, με χιλιάδες email, επιστολές, τηλεφωνήματα, πληρωμένα δημοσιεύματα, ομιλίες, συνέδρια κ.λπ., το τελευταίο χρονικό διάστημα. Ο Σουηδός Ευρωβουλευτής Κάρλ Σλύτερ, πιστεύει ότι οι Ευρωβουλευτές άλλαξαν την άποψή τους, ως αποτέλεσμα πιέσεων της βιομηχανίας. Η Ολλανδή Ευρωβουλευτής Καρτίκα Λιόταρντ ανέφερε ότι οι εκπροσωπήσεις, κατά τη διάρκεια των σοβαρών συναντήσεων ήταν 100 εκπρόσωποι της βιομηχανίας, προς 1 εκπρόσωπο καταναλωτών. Η Ευρωβουλευτής Βίλμοτ, είπε: «Κάποιοι βιομήχανοι τροφίμων, έριξαν τεράστιες ποσότητες χρημάτων, χρόνου και προσπάθειας, για να μην υπερψηφιστεί μια σήμανση, που θα βοηθούσε τους καταναλωτές να γνωρίζουν τι περιέχεται, στα τρόφιμά τους. Δε θέλουν τη σήμανση, με βάση το φωτεινό σηματοδότη, γιατί δε θέλουν να δώσουν απλή και κανονική πληροφόρηση, στους καταναλωτές. Προτιμούν σύνθετες ετικέτες, που θα δυσκολεύουν τους καταναλωτές να καταλάβουν τι βάζουν στο καλάθι τους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου